niedziela, 22 stycznia 2012

Very organic szarlotka na rodzinny obiad z okazji Dnia Babci


Very organic szarlotka na rodzinny obiad z okazji Dnia Babci


Nie myślałam, że ciasto może być, aż tak organiczne ;-) a jednak może.
Zamiast zwykłej mąki zaczęłam wszędzie gdzie się da stosować orkiszową i razową. Jajka kupuję tylko z wiarygodnego źródła - od biegających po podwórku kur. 
Jabłka na szarlotkę mam zawekowane. Pan Tadeusz sprzedał mi trochę zaniedbanych chemicznie jabluszek i teraz klik klak otwieram słoiczek i mam ! ;-) 

Jak ja to robię: jabka obrać, usunąć gniazda, pokroić na ćwiartki i jeszcze na pół. Wrzucić do gara i dusić, aż zmiękną. Nie dodaje ani cukru, ani przypraw.
Szarlotka z założenia ma mało cukru – jak ktoś lubi słodkie – pomnożyć cukier z przepisu x2.



-       2 słoiczki jabłek (1 l.), jak nie macie to proponuje 3-4 jablka udusić,
-       1 łyżka brązowego cukru,
-       sok z 1 cytryny,
-       cukier waniliowy – opakowanie,
-       2 garści rodzynek – zalewam je na kilka minut gorącą wodą, przglądam czy nie maja ogonków i wrzuam do jabłek,
-       50 g. żurawiny - zalewam ja na kilka minut gorącą wodą,
-       szczypta soli x 2,
-       180 g. miękkiego masła,
-       75 g. cukru,
-       2 jajka,
-       180 ml. mleka,
-       350 g. mąki orkiszowej.

PRZEPIS NA CIASTO:


Jabłka: udusić, dodać sok z cytryny, żurawinę i rodzynki, 1 łyżeczkę cukru brązowego – wymiesza = gotowe.

Utrzeć maslo z cukrem, aż zrobi się krem. Dodać jajka – ubija aż się wszystko połaczy. Dodać mąkę, proszek do pieczenia, sól oraz mleko.

Ciasto podzielić – 2/3 ma dół, 1/3 na górę. Nałożyć na formę wysmarowaną masłem / lub wyłożoną papierem do pieczenia. Moja forma jest prostokąna i na oko ma ok 25/30 cm. Duża tortownica też będzie ok.

Na ciasto wyłożyć jabłka. Przkyć resztą ciasta.
Kruszonka: 2 łyżeczki cynamonu, 6 łyzek miękkiego masa, 50 g. brązowego cukru, 100g – płatków owsianych  z płatkami migdałów / lub orzechów (zrobiłam wersje 1), 150 g. mąki orkiszowej. Wszystko płączyć, wymieszać, ąż powstaną grudki.
Posypać ciasto. Piec: w nagrzanym piekarniku do 180 stopni C, przez ok 40 min. 


Efekt: dla mnie genialna, ale mojemu bratu nie bardzo smakowało, ale on kocha frytki i pieczonego kurczaka. Reszta: wciągnęła szybciutko.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz